Το μικροβίωμά σας: Το ξεχασμένο όργανο

Μέσα στο σώμα σας υπάρχουν περίπου 10-100 τρισεκατομμύρια μικροβιακά κύτταρα.1 Τα κύτταρα αυτά εντοπίζονται στην πλειοψηφία τους στο έντερο, όπου σχηματίζουν ένα ζωντανό οικοσύστημα, το οποίο είναι γνωστό ως «μικροβίωμα».1

Το μικροβίωμα του εντέρου είναι κυρίως βακτήρια αλλά αποτελούνται επίσης από άλλους οργανισμούς όπως, μύκητες, ζυμομύκητες, αρχαιοβακτήρια και ιούς.1 Είναι ορισμένες φορές γνωστά ως το“ξεχασμένο όργανο2” επειδή υπό πολλές έννοιες το μικροβίωμα λειτουργεί ακριβώς σαν ένα όργανο.3 Η μεταβολική δραστηριότητα των μικροβίων στο έντερό σας βοηθά στα πάντα από τη πέψη της τροφής, έως την καταπολέμηση λοιμώξεων και την προστασία του σώματος από τις τοξίνες.3,4 Το μικροβίωμά σας μπορεί ακόμα να βοηθήσει στο σχηματισμό του ανοσοποιητικού σας συστήματος3 και να επηρεάσει τη διάθεση.5,6

 

Η σημασία της ισορροπίας

Ωστόσο, το μικροβίωμά σας είναι εύκολο να αποσυντονιστεί. Η ασθένεια ή ένας κύκλος αντιβιοτικών μπορούν να επηρεάσουν τη σύσταση των ωφέλιμων μικροβίων στο έντερό σας.4 Το άγχος, η έλλειψη σωματικής άσκησης και η ειδική διατροφή μπορούν επίσης να διαταράξουν την ισορροπία του μικροβιώματος στο έντερό σας.6,7

 

Οπότε τι είναι τα προβιοτικά;

Τα προβιοτικά ορίζονται ως «ζωντανοί μικροοργανισμοί οι οποίοι όταν καταναλώνονται σε επαρκείς ποσότητες επιφέρουν όφελος στην υγεία του ξενιστή»6. Η ίδια η λέξη προέρχεται από την ελληνική «προ» που σημαίνει «υπέρ» και τη λέξη «βιοτικό» που σημαίνει «ζωή». Τα προβιοτικά είναι «φιλικά» βακτήρια που βελτιώνουν την υγεία και δεν είναι από μόνα τους βλαβερά.8

Τα προβιοτικά υψηλής ποιότητας έχουν πολλά οφέλη:

 

Βοηθούν στην καταπολέμηση των εντερικών λοιμώξεων

Μία από τις συχνότερες χρήσεις για τα προβιοτικά είναι η αντιμετώπιση της οξείας διάρροιας που προκαλείται από βακτηριακές ή ιογενείς λοιμώξεις. Οι κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι τα προβιοτικά μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της διάρροιας σε ενήλικες και παιδιά.8,9 Η χορήγηση προβιοτικών μπορεί να βοηθήσει επίσης σε άλλες καταστάσεις, όπως είναι το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS) και ακόμα και σε χρόνιες παθήσεις, όπως είναι η νόσος Crohn.10 Τα προβιοτικά μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην ενίσχυση της ανοσολογικής άμυνας και στη πρόληψη των λοιμώξεων.6

 

Προλάβετε τη σχετιζόμενη με τα αντιβιοτικά διάρροια (AAD)

Τα αντιβιοτικά έχουν σχεδιαστεί για να σκοτώνουν βακτήρια που προκαλούν ασθένειες, όπως η κυνάγχη Ludwig11,12. Ωστόσο, ταυτόχρονα μπορούν να καταστρέψουν τα βακτήρια στο πεπτικό μας σύστημα που είναι χρήσιμα. Μεταξύ 5%-35% των ατόμων που λαμβάνουν αντιβιοτικά υποφέρουν από AAD.13 Τα προβιοτικά μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της AAD και στην επαναφορά της φυσιολογικής ισορροπίας του μικροβιώματος μετά από θεραπεία με αντιβιοτικά.14,15,16

 

Ταξιδέψτε με σιγουριά

Εάν ταξιδεύετε σε διαφορετικές χώρες, η διάρροια του ταξιδιώτη είναι συχνό φαινόμενο.17 Τα βακτήρια ευθύνονται για το 80-85% της διάρροιας του ταξιδιώτη.18 Τα προβιοτικά μπορούν να είναι μία χρήσιμη συντροφιά στο ταξίδι σας, καθώς ενισχύουν το έντερό σας και βοηθούν στην καταπολέμηση των βακτηρίων που προκαλούν ασθένειες. Τα προβιοτικά μπορούν να ληφθούν πριν από το ταξίδι ώστε να σας βοηθήσουν να αποτρέψετε τις πιθανότητες εμφάνισης διάρροιας του ταξιδιώτη.18

 

Απαλύνετε τη γαστρεντερική ενόχληση

Το μικροβίωμα του εντέρου σας μπορεί να βοηθήσει στη διάσπαση της τροφής στο έντερο και να ενισχύσει την υγιή πέψη.3,4 Εάν τα βακτήρια στο μικροβίωμά σας σας καταλήξουν εκτός ισορροπίας αυτό μπορεί να οδηγήσει σε τυμπανισμό, πόνο στην περιοχή της κοιλιάς και διάρροια.4 Τα προβιοτικά μπορούν να βοηθήσουν στην αποκατάσταση της ισορροπίας του μικροβιώματός σας.18,19 Μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην ανακούφιση άλλων γαστρεντερικών διαταραχών, όπως είναι η δυσκοιλιότητα και ο τυμπανισμός.20

 


Βιβλιογραφία

1. Ursell L, et al. . 2012;70(1): S38–S44Nutr Rev
2. O’Hara A, et al. EMBO. 2006;7(7):688-689
3. Ciorba MA. Clinical gastroenterology and hepatology. 2012;10(9):960-968
4. Zhang YJ, et al. Int Journ of Mol Sci. 2015;16(4):7493-7519
5. Messaoudi M, et al. Br J Nutr. 2011;105:755–764
6. Conlon M, et al Nutrients. 2015;7:17-44.
7. Bailey M, et al. Brain, Behavior and Immunity. 2011; 25(3):397–407
8. Allen SJ, et al. Coch Datab of Syst Rev. 2010;11
9. Sazawal S, et al. Lancet. 2006;6(6);374–382
10. Harvard Health Publications, Health benefits of taking probiotics, http://www.health.harvard.edu/vitamins-and-supplements/health-benefits-of-taking-probiotics, accessed March 2016
11. Mayo Clinic, Antibiotic-associated Diarrhea, http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/antibiotic-associated-diarrhea/basics/causes/con-20023556. Accessed June 2016
12. MedicnePlus, https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001047.htm. Accessed June 2016
13. McFarland LV. Fut Microbiol 2008; 3(5):563–78
14. Sanders ME. Clin Infect Dis 2008; 46:S58–61
15. Johnston BC et al. 2011 : 11
16. D'Souza AL et al. BMJ. 2002;324:1-6
17. McFarland L, Travel Med Infect Dis. 2007; 5(2): 97–105
18. Hemarajata P, Versalovic, J. Ther Adv Gastroenterol. 2013;6(1):39-51
19. Mitsuoka T, et al. Asia Pac J Clin Nutr. 1996;5(1):2-9
20. Quigley EMM, et al, Neurogastroenterology & Motility. 2007;19 (3):166–172